Velmi často říkáme, že by televize měla být kulturní, nebo přinejmenším kulturu propagovat. Jistě, nečekáme to například od akčních filmů, ale od těch lepších, případně pořadů kde máme pěvecká či jiná čísla, například při silvestrovských oslavách, očekáváme, že budou zároveň ukazovat to nejlepší z naší kultury, co u nás máme. Ukazuje se však, že tomu tak v podstatě vůbec není. A s tím přichází otázka, zda by skutečně měly tyto pořady něco takového propagovat.
Jasná odpověď zní, že určitě. Přeci jen, jejich vliv na nás a naše chování nelze nijak podceňovat. Je důvod, proč je televizní reklama stále považována za tu nejdůležitější a nejúčinnější. Aniž si to uvědomujeme, přebíráme z ní mnoho vzorců chování i názorů. Dalo by se tedy říci, že má zároveň i určitou odpovědnost, abychom nepřebírali „špatné“ hodnoty. To však většinou nedělají (i když ty veřejnoprávní se o to někdy snaží). Proč?
Protože televizím jde vesměs především o sledovanost. Nechtějí, aby se lidé něco naučili, případně zjistili, na co mohou být skutečně pyšní. Namísto toho jim záleží na tom, aby je udrželi u obrazovek. A nejsnazším způsobem je cílit na nejnižšího společného jmenovatele, tedy na věci, které budou bavit co nejvíce lidí, a to včetně těch méně vzdělaných.
Proto také vidíme scénky plné především sexistických vtipů, případně oslavování pivní kultury, byť obojí je rozhodně špatně. Jistě, mnozí namítnou, že je to jen zábava, ale ruku na srdce, kolik Čechů je pyšných na to, že mám největší spotřebu piva na světě? Velmi mnoho, a zvláště když jsou tím i v podstatě neustále utvrzováni.
Co tedy s tím dělat? Nelze čekat, že se televize samy od sebe změní. Byly by samy proti sobě, kdyby to udělaly. Proto by měl přijít zásah ze strany státu, který by měl přeci jen obsah trochu více hlídat. Když bylo například možné dát porno až po desáté hodině, aniž by se lidé bouřili, proč není něco podobného možné i u alkoholu či cigaret? Nad tím bychom se měli zamyslet.